כחודש לאחר פרוץ מלחמת 7 באוקטובר 2023, מוסד שמואל נאמן הקים פורום “חינוך בחירום” לבחינת השלכות מצב החירום על מערכת החינוך בישראל והצגת המלצות לשמירה על רציפות החינוך במצבי חירום מתמשך. בראש הפורום עומדת פרופ’ אורית חזן.
שלב א’ – נובמבר 2023 עד ינואר 2024: הצוות הגיש דו”ח ראשון בינואר 2024 שהתמקד בצרכים של תלמידים, הורים, מורים ומנהלים מאזורים שנפגעו ישירות מהעימות ונאלצו להתפנות מבתיהם. מסקנות הדו”ח התבססו על פעילות צוות מומחים, מפגשים עם בעלי עניין, ניתוח נתונים ושאלונים, וסקר דלפי לבחינת סיכונים והזדמנויות. קישור לדו”ח
שלב ב’ – יולי 2024 עד יוני 2025: שלב היישום, הפועל באמצעות שלושה צוותי עבודה: צוות חזון וחלום המגדיר עקרונות לרציפות חינוכית, צוות חקיקה המקדם חקיקה וחקיקת משנה בנושא, וצוות מחקר האוסף ידע וממפה פרקטיקות מיטביות.
מובילות הפורום ד”ר עינת רפאלי, ד”ר ציפי בוכניק, פרופ’ אורית חזן אחראיות על איגום, תיאום ואינטגרציה בין הצוותים. בהמשך ניתן לראות את תוצרי הפעילות. קישור לדו”ח
שלב ג’ – ספטמבר 2025 – אוגוסט 2026: שלב המחקר והפיתוח של מודל “מילואים בחינוך”. בשלב זה נבחן המודל כאסטרטגיה לאומית לחיזוק הרציפות התפקודית במערכת החינוך בשגרה ובחירום, תוך בניית מתווה ארגוני, משפטי, פיננסי ופדגוגי לשילוב אזרחים מתנדבים בתשלום במתכונת מילואים חינוכיים. במקביל נבנית מפת דרכים ארצית ליישום מדורג, מפיילוט ועד מדיניות קבועה, ומגובש מסמך מדיניות והמלצות חקיקה. את השלב מובילות פרופ’ אורית חזן, ד”ר ציפי בוכניק, ד”ר עינת רפאלי מטעם מוסד שמואל נאמן, בשיתוף ועדה מייעצת הכוללת נציגים ממגזרים וקבוצות האוכלוסייה השונות בישראל.
כנסי הפורום
- 01.12.2024 – כנס שני
- 09.09.2024 – כנס ראשון – רציפות חינוכית בזמן משבר מתמשך במערכת החינוך בישראל כנס מס’ 1
פודקאסטים
- 21/02/2024 – פרופ’ אורית חזן מציגה את הרקע לדו”ח, את הנתונים שנאספו ואת תכנית הפעולה שגובשה
- 08/06/2025 – ד”ר עינת שושן רפאלי על השירות החינוכי הסדיר במערכת החינוך בישראל
מאמרי דעה
מילואים בחינוך
10.2025 – זה אפילו לא יקר | מילואים בחינוך: משמעויות תקציביות
10.2025 – מילואים בחינוך: יישום עם ערך ללא תוספת תקציב
09.2025 – האם הרשויות המקומיות הן המפתח? לקראת יישום מערך “מילואים בחינוך
08.2025 – ייחודו של החינוך | חינוך – התחום היחיד שזקוק למערך מילואים ייעוד
08.2025 – הזמנה לבניית מערכת חינוך יציבה, חכמה וגמישה | שאלות ותשובות בנושא מערך “המילואים בחינוך” – המשך
08.2025 – מילואים בחינוך וצבא החינוך הסדיר | קשר עין
07.2025 – תקציב חדש? או אולי רק חשיבה מחודשת | מערך “מילואים בחינוך”: ההיבט התקציבי
05.2025 – צבא העם החינוכי – “מילואים בחינוך” כמנוף לחזון חברתי חדש
06.2025 – התגייסות לצבא המילואים בחינוך | יישום מערך מילואים בחינוך (לו היה) במבצע עם כלביא
04.2025 – מילואים בחינוך – תכנון אסטרטגי למערכת החינוך באמצעות ניתוח SWOT
בינה מלאכותית יוצרת וחינוך בחירום
07.2025 – שילוב בינה מלאכותית גנרטיבית במערכת החינוך ככלי לתמיכה במצבי חירום | ACM
04.2025 – הזדמנויות ואתגרים של בינה מלאכותית בחינוך בשעת חירום | קשר עין
03.2025 – בינה מלאכותית יוצרת בחינוך – במצבי חירום | זמן ישראל
מערכת החינוך בחירום
08.2025 – מגדלור ההורות – איך לחזק את חוסן ילדינו בסערה ובשגרה | זמן ישראל
07.2025 – פריצת גבולות בחירום – יזמות וחלוציות במערכת החינוך | זמן ישראל
06.2025 – השכפ”ץ האזרחי | זמן ישראל
06.2025 – ניהול סיכונים של מערכות חינוך בעת חירום | לקסי-קיי
12.2024 – שגרת למידה בזמן משבר – מערכת החינוך כעוגן יציב בעולם משתנה | זמן ישראל
10.2024 – מערכת החינוך בעת משבר – בין רציפות חינוכית לשיתוק מערכתי | זמן ישראל
מאמרים
- 04.2025 – מודל ה־RACE : ניהול גמיש לשמירה על רציפות חינוכית לשם חיזוק החוסן החברתי במשבר מתמשך | INSS
- 12.2024 – מלחמת 7 באוקטובר וההזדמנויות בחינוך | קשר עין
- 10.2024 – רציפות חינוכית בזמן משבר מתמשך במערכת החינוך בישראל – כיצד להפוך תוכניות במגירה לעשייה אקטיבית בשטח | קשר עין
