רמת המתמטיקה בחינוך התיכוני בישראל אינה משביעה רצון, כפי שניתן לראות בשנים האחרונות בסקרים בינלאומיים. תופעה זו מדאיגה במיוחד לאור חשיבות החינוך המתמטי כמפתח להצלחה במדע וטכנולוגיה ותעשיות ההיי-טק המבוססות עליהם. יחד עם זאת, נעשות באוניברסיטאות השונות בארץ פעולות מוצלחות לטיפוח מחוננות מתמטית ונבחרת ישראל באולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית במתמטיקה זוכה שוב ושוב להישגים נאים. יום עיון שדן בפעולות אלה התקיים במוסד נאמן ב- 25.5.2000 ע"י עורכי החוברת שלפניכם. ביום העיון ניתנו הרצאות על מחוננות מתמטית וסקירות על הפעולות השונות. הדיון בסיומו של יום העיון עסק בשאלה כיצד ניתן לקדם עוד יותר את ההישגים והרמה של שכבת התלמידים המצטיינים בארץ. בהקשר זה זוהו הבעיות הבאות כגורם מעכב: 1. הוראה – רמת הדרישות בביה"ס אינה גבוהה דייה, כדי לקדם כהלכה את המצטיינים. הגישה הטכנית / אלגוריתמית בהוראה אינה מעודדת שימוש יצירתי בכלים הנלמדים. מושג ההוכחה המתמטית אינו מוטבע היטב. 2. עידוד להצטיינות – אין עידוד מספיק במערכת החינוך להצטיינות מעבר לדרישות הבסיסיות. אין הד חיובי מספק לתלמידים המצליחים מעבר לדרישות (למשל בתחרויות ארציות ובינלאומיות) ולמורים המביאים אותם להצטיינות זו. 3. חומר העשרה – אין תקציב ליצירת חומר העשרה בעברית המיועד לשכבת התלמידים המצטיינים במיוחד, ולכן אין כמעט חומר העונה על צורכיהם ועל צורכי המורים האמורים לקדמם ואין עידוד של תלמידים ותגמול למורים להשתמש בחומר כזה.