Informing
Policy
for Progress

פלסטיקה בסביבה – אקולוגיה

שמואל קניג
דוח /
ינואר 1991

שתפו

READ ONLINE

ציטוט

קניג, ש׳ (1991). פלסטיקה בסביבה – אקולוגיה. מוסד שמואל נאמן.
https://www.neaman.org.il/plastics-in-the-environment-ecology-heb/

עתידה, בטחונה ושגשוגה של מדינת ישראל מותנים בעצמאות כלכלית. התעשייה הישראלית, בעיקר תעשיית הייצוא, צריכה להוות את הכוח הדוחף המרכזי והמכריע לקראת העצמאות הכלכלית. התעשייה הגיעה להישגים מרשימים, אולם דרשה צמיחה נוספת משמעותית על מנת להגיע לעצמאות כלכלית. מוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע ובטכנולוגיה החל במחקר מקיף לבדיקת חלופות מדיניות לקידום מגזרים שונים בתעשייה הישראלית מההיבטים הטכנולוגיים, המדעיים, החינוכיים, הארגוניים ואחרים, מבחינת בעיות תשתית, תוך שימת דגש לטווח הבינוני והארוך. המחקר הנוכחי עוסק בתעשיית הפולימרים והפלסטיקה. תעשיית הפולימרים והפלסטיקה חובקת תחומי פעילות רבים במשק ולמדיניותה מרכיבים טכנולוגיים, מדעיים, חינוכיים, כלכליים, שיווקיים וסביבתיים. על תעשיית הפולימרים והפלסטיקה בישראל מופעלים אילוצים חיצוניים ופנימיים רבים כגון: תמורות במדעי הפולימרים, התפתחויות בטכנולוגיות הייצור והעיבוד של חומרים פלסטיים, תמורות בהכשרת כוח-אדם מדעי וטכנולוגי, תלותה במפתחי ויצרני תהליכים וציוד בחו"ל, חוסר בחומרי גלם בסיסיים זולים, התשתית הקיימת למחקר פיתוח וחינוך במדעי הפולימרים והפלסטיקה, התיישנות יחד עם התחדשות בשימושים ומוצרים ועוד. אפיון וניתוח הכוחות התחרותיים הכלולים בענף תעשייתי (לפי Porter), הם המפתח בהתפתחות הענף ובתהליך הכנת תכנית אסטרטגית עבורו. בכל התפתחות ענפית מבחינים במספר שלבים: שלב החדירה, שלב הצמיחה, שלב הרוויה והבגרות, ושלב הדעיכה. נתוני המכירות בתעשיית הפלסטיקה בארץ מאופיינת בפיצול – בדרך כלל אין חברה בעלת נתח שוק בולט ויכולת להשפיע על השוק באופן משמעותי. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שתעשיית הפלסטיקה מאופיינת במספר גבוה של חברות קטנות ובינוניות ומספר קטן יחסית של חברות גדולות. הסיבות לכך נעוצות במחסומי חדירה נמוכים יחסית במגזרי השוק השונים, חלק ניכר מהתעשייה משרת את שוק הצריכה בו עלויות ההובלה גבוהות ביחס למחיר המוצר וצרכי השוק הם מגוונים, לתעשייתה בחלקה אין גודל קריטי במשא ומתן עם קונים וספקים, ולבסוף קיימים מחסומים גבוהים יחסית ליציאה מהשוק. התגברות על הפיצול בתעשיית הפלסטיקה חובה בתוכו הזדמנות אסטרטגית משמעותית. לפיכך קיים צורך להרחיב את הפעילות במגזרי שוק בהם קיים יתרון לגודל או יתרון לניסיון מתמשך, לאחד את הצרכים הרב-גוניים של השוק, לשתף פעולה במשא ומתן עם קונים וספקים לקבלת מסה קריטית ולבסוף לזהות מוקדם ככל האפשר מגמות ענפיות ולהתחוות בהתאם מדיניות ענפית שתביא לאיחוד ושיתוף פעולה. קביעת המדיניות בתעשיית הפלסטיקה וההחלטות הקשורות ביישומה מטרתם לכוון ולקדם ענף זה של התעשייה, תוך הכרח להתחשב בקשרי הגומלין בין תעשיות הפלסטיקה לבין מערכות תעשייתיות אחרות ומטרותיהן הן. על מנת להגיע למדיניות אפקטיבית, נדרשת הידברות מתמדת ותכנון משותף בין קובעי המדיניות בממשלה ובתעשייה, כמו כן נדרשת תרומתם של מומחים בנושאים שונים בהם עוסקת המדיניות בנוסף למנתחי מדיניות. במסגרת המחקר הנוכחי על תעשיית הפולימרים והפלסטיקה בישראל תוצג ותנותח האינפורמציה הרלוונטית, במגמה לקיים ולקדם את ההידברות בין קובעי המדיניות בממשלה ובתעשייה, לקראת גיבוש מדיניות כוללת לתעשיית הפלסטיקה והפולימרים בישראל.

קבצים להורדה:

Upcoming Events