גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

פורום החינוך למדע וטכנולוגיה

רשימת חוקרים
פרופ' אורית חזן

הפורום לחינוך למדע וטכנולוגיה החל את פעילותו בשנת 2013. מטרת הפורום היא ליצור שיתופי פעולה בין מגזרים שונים בחברה הישראלית במטרה לקדם את החינוך למדע וטכנולוגיה בשנות הלימוד גן-י"ב. מוסד נאמן החליט למקד פעילות בתחום זה לאור חשיבותו של החינוך למדע וטכנולוגיה לעתידה של מדינת ישראל והצורך בהגדלת מספר תלמידי התיכון הבוחרים להתמחות בתחומים אלה.

בוועדת ההיגוי של הפורום חברים/ות נציגים מסקטורים שונים בישראל – חינוך, צה"ל, תעשיה ואקדמיה. חברי/ות וועדת ההיגוי לפי סדר הא-ב הם:

•                      שמואל (מולי) אדן, סגן נשיא בכיר באינטל ונשיא אינטל ישראל

•                      הרב ד"ר צבי אילני, ראש מכון לוסטיג, בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים

•                      סא"ל קרן בן-נתן קרוגר, ראש המינהל לכח אדם טכנולוגי ולמחקר, אגף כח האדם, צה"ל

•                      פרופ' אורית חזן, ראש המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה, הטכניון (יו"ר)

•                      פרופסור מחמוד חליל, נשיא מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה

•                      רחל מתוקי, מנהלת מחוז חיפה, משרד החינוך

•                      ורה סאניצקי, מורה ומרכזת פרויקט טו"ב באורט ''רוגוזין'' במגדל העמק, ומרצה במכללת נצרת עלית

•                      פרופ' עמרי רנד, מנכ"ל מוסד שמואל נאמן

כרקע לדיוני הפורום, הוכן דו"ח שכותרתו: החינוך המדעי והטכנולוגי בישראל: מדדים נבחרים לקראת בניית אסטרטגיה לניהול סיכונים ביחס למחסור הצפוי במורים למדע וטכנולוגיה בחטיבה העליונה.

מטרת הדו"ח היא יצירת בסיס לבניית אסטרטגיה לניהול סיכונים ביחס למחסור הצפוי במורים למקצועות המדעיים והטכנולוגיה (מו"ט).

הדו"ח כולל שישה פרקים ומציג מודל לתחזית למספר המורים שיידרשו בעתיד להוראת מדע וטכנולוגיה בישראל על-פי 3 תרחישים:

-          אחוז התלמידים בחטיבה העליונה הלומדים את מקצועות המו"ט אינו משתנה; במקרה זה לא צפוי מחסור במורים.

-          הכפלת שיעור הלומדים פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ומקצועות טכנולוגיים; במקרה זה קיים מחסור במורים.

-          רבע מהתלמידים בחטיבה העליונה לומדים פיזיקה ו/או כימיה ו/או מדעי המחשב ו/או מקצוע טכנולוגי; במקרה זה קיים מחסור חמור במורים.

על בסיס הדו"ח, נציין שניים מהאתגרים המרכזיים עימם מתמודד היום החינוך למדע וטכנולוגיה בישראל:

א. המחסור הצפוי במורים במקצועות המו"ט

ב. המספר הקטן יחסית של התלמידים בחינוך הטכנולוגי.

שני אתגרים אלה משיקים כמובן זה לזה והפתרון לשניהם מצוי במורים בעלי רקע הנדסי ומדעי מצויין, שיוכלו לקדם את למידת המקצועות המדעיים והטכנולוגיים בבית הספר התיכון ולעודד תלמידים להמשיך ולהתמחות במקצועות אלה. אחת מהמלצות הדו"ח היא תכנון מסלולי הכשרה להוראה עבור אלה שלהם רקע הנדסי ומדעי מצויין והמעוניינים לשקול השתלבות במערכת החינוך בשלב כלשהו של התפתחותם המקצועית.

בשנת 2014 התמקדה פעילות הפורום בבחינות הבגרות בפיזיקה ברמה של 5 יח"ל ב-4 העשורים 1975-2014 ובחנה את השינויים שהתרחשו בבחינת הבגרות ואת השלכותיהם. אחת מהמלצות הדו"ח היא לבצע חשיבה עמוקה יותר בדבר דרכים מתאימות להגדלת מספר לומדי/ות הפיזיקה ברמה של 5 יח"ל. ב– 2015 התמקדה הפעילות בחקר אסטרטגיה לניהול סיכונים של החינוך למדע וטכנולוגיה בישראל. במסגרת זו התקיים מחקר דוקטורט ע"י ענת אבן-זהב בהנחייתה של פרופ' אורית חזן בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. ב-2016, התמקדה הפעילות בתוכנית מואצת להנדסאים שתהיה אטרקטיבית לחיילים משוחררים שסיימו תיכון עם בגרות 5 יח"ל מתמטיקה, פיסיקה ואנגלית, כשלב ביניים לפני לימודי הנדסה.

בין הממצאים עלה כי אופי הבחינה השתנה במהלך השנים. היות והגדלת מספר לומדי/ות הפיזיקה הוא צורך לאומי מהמדרגה הראשונה, ולאור העובדה שמספר הלומדים אינו גדל, אחת מהמלצות הדו"ח היא לבצע חשיבה רחבה ועמוקה יותר בדבר דרכים מתאימות להגדלת מספר לומדי/ות הפיזיקה ברמה של 5 יח"ל.