Informing
Policy
for Progress
Child with bag back to school. Faceless cute little boy back to school with blue schoolbag.

דוח חדש מציג המלצות אופרטיביות להבטחת רציפות חינוכית במצבי חירום מתמשכים במערכת החינוך בישראל

/

יולי 2025

SHARE

READ ONLINE

CITATION

בוכניק, צ׳, חזן, א׳, ושושן-רפאלי, ע׳ (1970). דוח חדש מציג המלצות אופרטיביות להבטחת רציפות חינוכית במצבי חירום מתמשכים במערכת החינוך בישראל. מוסד שמואל נאמן.
https://www.neaman.org.il/press_room/%d7%93%d7%95%d7%97-%d7%97%d7%93%d7%a9-%d7%9e%d7%a6%d7%99%d7%92-%d7%94%d7%9e%d7%9c%d7%a6%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%91%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%91%d7%98%d7%97%d7%aa/

בזמן שתלמידים, מורים והורים ממשיכים להתמודד עם השלכותיה של מלחמת חרבות ברזל, ומערכת החינוך נדרשת לפעול תחת תנאי חירום ממושכים, מתפרסם דוח חדש מטעם פורום “חינוך בחירום” של מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית. הדוח מציג מפת דרכים מעשית מקיפה וחדשנית להבטחת רציפות חינוכית במצבי חירום מתמשכים, מתוך הבנה כי שמירה על יציבות חינוכית היא תנאי חיוני לחוסן הלאומי והחברתי של מדינת ישראל.

הדוח – שנכתב ע”י פרופ’ אורית חזן, ד”ר ציפי בוכניק וד”ר עינת שושן רפאלי – מסכם את שלב ב’ בפעילות הפורום, ומבוסס על עבודת צוות רב-תחומית שכלל מומחים בתחומי מדיניות, חינוך, רווחה, חקיקה, טכנולוגיה וממשל מקומי. הוא סוקר פעילות ברמת המדינה, ומציע פתרונות ברמת מערכת החינוך ורמת צוותי ההוראה.

להלן שלוש המלצות אסטרטגיות מובילות המופיעות בדו”ח, המתוכננות להוות את ליבת העשיה בהמשך פעילות הפורום:

מודל “מילואים בחינוך”: הצעה חדשנית להקמה והפעלה של מאגר כוח אדם חינוכי לשעת חירום. בדיוק כמו בצה”ל: מתאמנים בשגרה; בחירום – מתגייסים בהתאם לצורך. פתרון זה יציב את החינוך כמערכת חיונית – בדומה לצבא ויביא לשינוי תפיסתי של חשיבות החינוך ומעמד המורים.

איסוף נתונים בחירום ובשגרה: הדו”ח ממליץ על הקמת מערך לאומי לאיסוף, ניתוח ושיתוף נתונים על תלמידים, מוסדות וצוותים חינוכיים, שיאפשר תגובה מבוססת נתונים בזמן אמת ויסייע לניהול מושכל של המשבר ולקבלת החלטות אפקטיבית בכל רמות המערכת, תוך שמירה על פרטיות התלמידים וצוותי החינוך.

שילוב בינה מלאכותית בחינוך בעת חירום: שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית להתאמה אישית של תכנים, מיפוי פערים לימודיים, ניטור מצוקות רגשיות, ושיפור תקשורת עם תלמידים, הורים וצוותים – במטרה לאפשר תגובה מותאמת, גמישה ואפקטיבית למצב משתנה.

לדברי פרופ’ אורית חזן, ראשת הפורום: “המשבר האחרון חשף עד כמה מערכת החינוך זקוקה למענה מבני, מתואם ורב-שכבתי – שיכול לפעול גם בתנאים משתנים של חוסר ודאות. הדוח הנוכחי מהווה קריאת כיוון למדיניות לאומית שתשמור על רצף חינוכי גם בשעות הקשות ביותר”.

לתיאום ראיון עם פרופ’ אורית חזן: oritha@technion.ac.il

קישור לדו”ח: המלצות אופרטיביות לקידום מדיניות לאבטחת רציפות חינוכית בעת חירום מתמשך במערכת החינוך בישראל

https://www.neaman.org.il/operational-recommendations-for-educational-continuity/

 

אודות מוסד שמואל נאמן: מוסד שמואל נאמן הוקם בטכניון בשנת 1978 כארגון עצמאי ללא מטרות רווח, שנועד לזהות, לגבש ולנתח סוגיות מדיניות חיוניות להתפתחות המדעית והחברתית של מדינת ישראל, ולעודד דיון ציבורי מושכל שיקדם ויסייע בתהליך קבלת החלטות לאומיות. המחקר במוסד נאמן כולל ניתוח מדיניות בנושאים בעלי חשיבות לאומית בתחומי מדע, הנדסה, טכנולוגיה, השכלה גבוהה, וחברה. צוות המוסד כולל מגוון רחב של מומחים מהאקדמיה ומהתעשייה. המוסד מפיק דוחות מחקר, מארח כנסים ומפגשים מקצועיים, ומעניק תמיכה לסטודנטים וחוקרים בתחומים רלבנטיים.

Upcoming Events