גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

הוראת גיאומטריה בהקשר תרבותי וחברתי

רשימת חוקרים
פרופ' דאוד בשותי

תכנית זו מיועדת לסטודנטים להוראה, פרחי הוראה.
בפרויקט זה נלמדים אספקטים חדשים בהוראת הגיאומטריה, אשר מערבים תרבויות שונות, תוך הכרת התרבות כחלק מהתפתחות בתרבויות שונות, מהן הסטוריות : יוונית, פרעונית, ערבית מהמאה ה-11, גוטית, ימי הביניים. ומהן דתיות : יהדות, נצרות, איסלם ואורנמנטים.
מטרתה של תכנית זו היא חינוך לשלום ע"י שינוי התפיסה אצל בני אדם וקבלתו של האחר והשונה ממנו.
למידת האחר תוך כדי מעורבות בתרבות השונה, בהתפתחות תרבות זו במשך דורות, בדיוק כמו התרבות שלו. יצירת שינוי תפיסתי וסלילת דרך של חיים משותפים בחברה מודרנית רב-תרבותית.
פרחי ההוראה מתנסים בפני תלמידי תיכון מתרבויות שונות ומפעילים אותם בקבוצות מעורבות בעבודה משותפת לבניית כרזה עם מאמר על התרבות הנלמדת, מאמר על אורנמנטים בתרבות, בנייה של אורנמט בעזרת סרגל ומחוגה בנוסף לבעיות גאומטריות הקשורות באורנמנט ופתרונם.

כמדי שנה מזה שלוש שנים, גם השנה התקיימה סדנא בנושא "לימוד חוויתי של גיאומטריה  בהקשר תרבותי"  בסוף הקורס "סוגיות באתנו מתמטיקה" אשר ניתן במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. בסדנא השתתפו סטודנטים שהם מורים ופרחי הוראה למתמטיקה ותלמידי בתי ספר תיכון. התלמידים היו מבי"ס דתי במגדל העמק, בי"ס מכפר יפיע (מוסלמים ונוצרים) ובי"ס בדואי מבאר שבע.

ניתנו שתי הרצאות ע"י פרופ' איגור ורנר ופרופ' דאוד בשותי.  ההרצאות הן הקדמה כללית לתכנים שהתלמידים לומדים בסדנא ואשר מתמקדת בחקר אורנמנטים מתרבויות שונות.
התרבויות שנחקרו בסדנא זו הן: התרבות היהודית, הנוצרות, האסלאמית, הדרוזית, היפאנית, הגותית ותרבות מצרים העתיקה. התלמידים חולקו לקבוצות מעורבות תרבויות. כל קבוצה חוקרת אורנמנטים גיאומטריים  מתרבות מסוימת אשר הסטודנט התעמק בה במשך הקורס.
המשימה שניתנה לכל קבוצה הייתה להכין פוסטר על התרבות המסוימת שהם חוקרים בסדנא. הפוסטרים הוצגו בסוף הסדנא בתערוכה הפתוחה לקהל הרחב. פוסטר הכיל:
(1) מאמר תרבותי אשר מציג את האורנמנטים השונים בתרבות, את המשמעות הסמלית של צורות  גיאומטריות שבהן, את תפקידן הרוחני בתרבות ואת המשותף עם תרבויות אחרות. (2) בניית אורנמנטים בעזרת סרגל ומחוגה וניתוח מהלכי בנייה. (3) מאמר מתמטי אשר מציג בעיות חקר בגיאומטריה ופתרונן הקשורות לאורנמנטים שנבנו בשלב הקודם, ופתרון בעיות גיאומטריות בעזרת טרנספורמציות.
(4) עיצובים שונים של האורנמנט בעזרת תוכנת קלידומניה המתבססת על טרנספורמציות וסימטריות. (5) עיצוב מובנה של הפוסטר.

פרסומים תחת הנושא

תגיות: חינוך