רקע ומטרות
בבתי הספר לרפואה בארץ לומדים כיום הסטודנטים בתוכנית בת 6 שנים לקבלת תואר MD. בעולם ניתן למצוא תוכניות הוראה שונות לתואר MD, ביניהן תוכניות של לימודים לתואר ראשון (קולג') בתחומים קשורים או בלתי קשורים ללימודי הרפואה ואחריהם לימודים לתואר MD, או מתכונות שונות של תוכניות מובנות ושילובים של תואר MD ותואר ראשון בתחומים שונים.מקצוע הרפואה הופך להיות מקצוע רב תחומי, המחייב מיומנויות בתחומים נלווים כמו מחקר, כלכלה רפואית, אתיקה ומשפט, שימוש בטכנולוגיה חדשניות, כישורים טכניים גבוהים, ניהול מערכות ומסגרות רחבות, וטיפול במשאבי אנוש.הכלכלה במדינת ישראל, כמו בשאר המדינות המתקדמות בעולם, הופכת להיות מונעת על ידי טכנולוגיה. הגידול בהי–טק רפואי בארץ, מגביר את הצורך בתשתיות אנושיות של רופאים העוסקים במחקר ביו–רפואי בסיסי ושימושי ויישומם בתעשייה, כל זאת תוך מעורבות בנושאים של חברה וכלכלה לאומית. בשנים האחרונות נוצר הרושם שחל גידול במספרם של בוגרי בתי הספר לרפואה הנוטשים את מקצוע הרפואה ועוברים לחברות הי–טק בתחומי מדעי החיים והרפואה. הועלתה השאלה האם יש צורך לשנות ולהתאים את תוכניות הלימוד הקיימות על מנת למנוע מעבר כוחות אלו מהתחום הקליני, או לחילופין לבנות תוכניות לימוד שיכשירו את בוגריהן טוב יותר לעיסוקים מגוונים בתחומי התעשייה, המחקר והרפואה גם יחד.
משיחות ודיונים עם גורמים בכירים בפקולטות לרפואה עלה הצורך בסקר ארצי של בוגרי בתי הספר לרפואה בארץ, כשלב ראשון למיפוי המצב הקיים וכבסיס ורקע לקבלת החלטות בנושא תוכניות לימוד עתידיות ברפואה. עד היום לא נערך סקר לאומי בהיקף כזה.
הסקר נערך במוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע ובטכנולוגיה בטכניון, בשיתוף עם ארבעת דיקני בתי הספר לרפואה בארץ, בתמיכה של משרד הבריאות ובברכת המדען הראשי של משרד הבריאות.
מטרות הסקר:לבדוק את תחומי העיסוק הנוכחיים של בוגרי כל בתי הספר לרפואה בארץ.לאפיין את ההכשרה האקדמית–מקצועית של בוגרי רפואה, לבדוק תארים אקדמיים נוספים אותם רכשו ואת עיסוקיהם בשלבים השונים של ההתמחות המקצועית.לבצע סקר עמדות של הבוגרים באשר לדעתם על תוכניות הלימוד הקיימות, תוכניות לימוד אלטרנטיביות, ודעתם לגבי מידת התאמתן של תוכניות הלימוד לצורכי הרופא העכשווי והעתידי ולצרכים המשתנים במדינה.לבחון בעזרת חיתוכים ומתאמים מגמות ושינויים בכלל האוכלוסייה ובתת אוכלוסיות של בוגרי רפואה בארץ כגון: רופאים ורופאות, עתודאים, פילוחים על פי פקולטות ותקופות לימוד, רקע לימודי התיכון וכדומה.
הסקר מיועד לספק מיידע כמותי ואיכותי על מיפוי המצב העכשווי של בוגרי בתי הספר לרפואה בחיתוכים ומתאמים שבתחומי השכלה, עיסוק, שביעות רצון ועמדות; נתונים שאינם קיימים בצורה מרוכזת ובהיקף לאומי שכזה. למרות שחלק מהממצאים המוצגים בסקר אינם מספקים מבחינת גודל האוכלוסייה לעיבודים סטטיסטיים ולמידע אבסולוטי, הם יכולים לשמש בבחינת פיילוט לעריכת ניסויים ממוקדים בהיקף רחב יותר. הסקר אינו מתכוון לספק נתונים סטטיסטיים מדויקים על מספר הרופאים ועיסוקיהם בנושאים הנמצאים במאגר הנתונים של ההסתדרות הרפואית (כגון: התמחויות ראשוניות והתמחויות על, סטאז', מספר עתודאים וכו').