גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

אספקת חשמל לאוניות בנמל COLD IRONING

רשימת חוקרים
פרופ' יהודה חיות

בליווי צוות היגוי מטעם רספ"ן בראשות ד"ר דן ליבנה

 

על ענף הספנות בכלל ועל נמלי הים בפרט, גוברים בשנים האחרונות הלחצים לפעול לשיפור איכות הסביבה ולצמצום פליטות גזי החממה. במסגרת זו, אחד הצעדים המשמעותיים לצמצום הזיהום ושיפור איכות האוויר בנמל ובסביבתו העירונית הוא העברת מקור אספקת הכוח החשמלי לאניות העוגנות לצורך פריקה וטעינה ממנועי העזר של האניות למקור כוח חופי. תהליך זה מכונה בשם  ”Cold Ironing” ולחילופין On-Shore Power Supply  (OPS).

התגברות המגמה העולמית של החלפת מקור הכוח החשמלי בעת פקידת האיות בנמל ממנועי העזר של האניות למקור כוח חופי באה לידי ביטוי בשורה נכבדה של נמלים בכל רחבי העולם אשר אימצו את השיטה והקימו מתקנים כאלו בחלק מרציפי הנמל הפועלים בחלקם כבר מספר שנים. הבולטים בין הנמלים בתחום זה הוקמו בחוף המערבי של ארצות הברית כגון נמלי: לוס אנג'לס ולונג ביץ, נמל אוקלנד ונמל סיאטל. באירופה בולטים נמל רוטרדם ונמל המבורג ועוד.

התקנת מתקני הספקה של חשמל לאניות העוגנות בנמל היא כיום וולונטרית, אולם ברשויות הרלוונטיות הבינלאומיות כבר החלו בדיונים לחייב נמלים לערוך את השינוי המדובר בעיקר משיקולים סביבתיים.  בין הקשיים העיקריים שמתגלים בקידום תפעול המערכות קשורים בעובדה שעדיין יש מעט מאוד אניות אשר הותקנו בהם מערכות חשמל התואמות את אלו שהותקנו בחוף.

גם במדינת ישראל הנושא הוא רלוונטי. חברת נמלי ישראל, האחראית לפיתוח הנמלים, מתכננת לשלב מתקני Cold Ironing בשני הנמלים החדשים אשר החלו לבנותם – נמל המפרץ ונמל הדרום. נמלים אלו אמורים להתחיל לפעול בשנת 2020. בשלהי השנה שעברה, ביקרה במוסד שמואל נאמן בטכניון משלחת של חברתSchneider Electric  מצרפת, אחת מהחברות הגדולות בעולם המתמחות במערכות הנידונות. בשנה האחרונה שולבו בעבודה חומרים חדשים שהעבירה החברה בעקבות שאלות שהועלו בביקורה בארץ. 

*העבודה הסתיימה ולאחר שילוב ההערות נמסרה למזמין – הרשות לספנות ונמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, בשנת 2014.

פרסומים תחת הנושא

תגיות: סביבה תשתיות