גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות

טכנולוגיות הסביבה: רואים רחוק רואים ירוק

פרויקט משותף למוסד שמואל נאמן ועיתון העסקים של ישראל, "גלובס"

נושא טכנולוגיות הסביבה הישראליות והפוטנציאל העסקי הגלום בפיתוחו ושיווקו, עולה לאחרונה תדיר על סדר היום הציבורי ונחשף רבות באמצעי התקשורת השונים. שוק הטכנולוגיות הסביבתיות נחשב כיום אחד השווקים החזקים והצומחים בעולם. היקף המסחר בשוק הסביבתי העולמי מוערך בכ – 600 מיליארד דולר בשנה, ושיעור צמיחתו מוערך בקצב גידול של 5% עד 8% לשנה. מדובר בשוק יציב, הגדל בהתמדה. מבחינת נתח שוק עולמי, שוק הטכנולוגיות הסביבתיות (קלינטק) מהווה כשליש מהשוק הסביבתי הגלובלי.

קיים קונצנזוס רחב, בקרב גורמים שונים בהם: הממשלה - בעיקר התמ"ת, המשרד להגנת הסביבה, האקדמיה והתעשייה הפרטית, כי הנושא חשוב וראוי להתייחסות ממוקדת על מנת לפרוץ לשווקים הבינלאומיים המייחלים לפתרונות סביבתיים למגוון בעיות.

ממשלת ישראל הגיבה, עד כה, באיטיות רבה להתפתחויות המתרחשות בעולם בתחום הסביבה בכלל ותחום טכנולוגיות הסביבה בפרט. סוגיות הקשורות לאיכות הסביבה עדיין נתפסות במשק המקומי כשייכות לתחום הרגולציה, כחובות איתם צריכים לחיות. חשיבה זו משותפת לרבים במשק הישראלי, והיא עלולה ליצור מצב של אובדן נתח שוק פוטנציאלי.

בהמשך לעבודה שנעשתה בתחום במוסד שמואל נאמן בשנת 2004, התבצע בשנת 2007 מחקר משותף בין מוסד שמואל נאמן לגלובס מחקרים.
המחקר הצביע על הצעדים הנדרשים על מנת שמדינת ישראל תנצל הפוטנציאל הגלום בשוק זה - הן לשיפור איכות החיים והסביבה בישראל והן בהזדמנות לייצא ולייצר מקומות עבודה בתחום. לשם כך  נדרשת פעילות מנווטת ומתואמת (בין משרדי הממשלה לבין עצמם, ובין הממשלה לאקדמיה, ליזמים ולתעשייה). רק הגדרת חזון אסטרטגי משותף ומוסכם על כל בעלי העניין יצליח למתג את ישראל כשחקנית חשובה בתחום.

לאחר פרסום המחקר התברר כי הוא זוכה לעניין רב. כ 30,000 הורדות מאתרי האינטרנט של מוסד שמואל נאמן וגלובס היו למחקר, דבר המעיד על חשיבותו והיכולת שלו להשפיע.