נמלי חיפה-מנועי צמיחה לצפון הארץ

צוות הפרויקט

הקשר בין הנמל ובין עיר הנמל ואזורה, הוא קשר דינמי רב ממדי. בסקירה זו, מערכת יחסי הגומלין נבחנת בממד הכלכלי. לאורך שנים, הנמל שימש כעוגן כלכלי איתן, אם כי במקרים לא מעטים נשאלה השאלה האם הנמל מביא להתפתחות העיר ואזורה או לחילופין, העיר היא זו שתורמת להתפתחות הנמל והאזור.

השינויים הטכנולוגיים בספנות העולמית שינו כליל את מבנהו ואופן תפעולו של הנמל. הגידול בממדי האניות והשינויים בשיטות הטעינה והפריקה, במיוחד בעקבות מהפכת המכולות חייבו הערכות חדשה של הנמלים שבבסיסה הגדלת שטחי העורף התפעולי ומערך ציוד ומנופים ששינה את פני הנמל, ובמקרים רבים גם את מיקומו.

מחקרי השפעה Port Economic Impact)) נפוצים מאוד בין נמלי העולם. מחקרים אלה כוללים, בין היתר, בדיקות מכפילים ענפיים, לוחות תשומה ותפוקה, השפעות המתרחשות במסגרת המערכת הכלכלית, השפעות צמיחה ודעיכה הנובעות מזרימה בין אזורית של מוצרים ושירותים והתפקיד שממלאות מערכות תשתיות בהנעת צמיחה אזורית ועירונית. לפיכך, פרויקט זה בוחן את השפעת הקמת נמל המפרץ על הצמיחה באיזור הצפון, שכן, בשלב ההקמה, השקעה כספית של כמיליארד דולר בפרויקט בעלת השלכות כלכליות רבות.

הפעילות סביב תהליך הבניה של הנמל החדש יוצרת ביקושים למוצרים ושירותים רבים.  גידול בתעסוקה, פיתוח עסקים ישירים ונלווים, שדרוג תשתיות ושורה ארוכה של נושאים. הניסיון הבינלאומי מלמד כי פרויקט הקמת נמל חדש מביא עמו מכפיל כלכלי ניכר המשליך על תעסוקה ועל כלכלת עיר הנמל ואזורה.

בבדיקה ראשונית שנעשתה כבר כיום, ההבחנה בין מספר היצואנים והיבואנים בעיר חיפה אל מול מספרם בצפון הארץ מדגישה את חשיבות נמל חיפה לצפון. מספרם של היבואנים והיצואנים בצפון הארץ (לא כולל את חיפה), כפול מזה של מספרם בעיר חיפה.

רשימת היצואנים מצפון הארץ משתרעת לאורך ולרוחב של אזור הצפון. מהקריות (קריית ביאליק, קריית אתא וקריית מוצקין), דרך משגב, כרמיאל, דלתון, צפת וחצור הגלילית דרך עכו, שפרעם, מגדל העמק, נצרת ונצרת עילית, וטבריה. 

הצטרף לרשימת דיוור לקבלת ידיעון רבעוני

זכויות שמורות © מוסד שמואל נאמן 2011. נבנה ע"י כתום בניית אתרים