"רמזור לצפון"

צוות הפרויקט

 

פרוייקט  "רמזור לצפון"
project.ramzor@gmail.com

הטכניון -
מכון טכנולוגי לישראל

   

 

 

מדינת ישראל
משרד החינוך
מחוז הצפון

 

   

     

 

 

פרויקט "רמזור" הוא מיזם שמטרתו לאפשר לכלל ציבור המורים למתמטיקה ליהנות ממאגר המצטבר באופן שיתופי,  של מערכי-שיעור במתמטיקה, תוכניות הוראה ופריטי הערכת הישגים לפי תכנית הלימודים המחייבת בבחינת:

"עצור לקריאה ועיון, היכון להפעלה, צא לדרך בכיתתך".

הצעדים הראשונים של המיזם נעשו במסגרת "קשר חם" – המרכז לקידום שיפור ורענון החינוך המתמטי בישראל, בטכניון, והיו:

1)      בניית פלטפורמת "רמזור" - פלטפורמה  מסוג structured wiki שתשרת את קהיליית המורים למתמטיקה, המאפשרת באופן ידידותי שיתוף במערכי-שיעור, ביצוע התאמות אישיות, ועדכונים בהתאם לשינויים בתוכניות-הלימודים. בנוסף לכך מאפשרת הפלטפורמה דיונים בין המשתמשים. פלטפורמת "רמזור" (מבית אומניסול) נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים והיא נמצאת בניסוי במסגרת מחקרית במימון מוסד נאמן, החל מ-1.1.2014. המעוניינים להצטרף לניסוי מתבקשים לשלוח דוא"ל אל:  project.ramzor@gmail.com

2)      קול קורא אל המורים למתמטיקה בישראל בבקשה לשלוח מערכי-שיעור בהתאם לקווים מנחים המאפשרים העלאת המערכים על הפלטפורמה. ההנחה היא שלכל מורה יש באמתחתו קבוצה של מערכי-שיעור שבהם הוא גאה ורוצה לחלוק עם עמיתיו, בתקווה שיימצאו בהם מקור להשראה. התקימו 4 הגרלות נושאת פרסים בין המציעים.

3)      קיום שתי סדנאות קיץ למורים למתמטיקה באוגוסט 2012 ובאוגוסט 2013:

הסדנא ב-2012  התאפשרה הודות למימון חלקי של גוגל וקרן טראמפ. מאז העלינו על אתר זמני את מערכי השיעור שהוצעו על ידי מורים למען עמיתיהם (עדיין ללא אפשרות של הכנסת שיפורים באופן אינטראקטיבי). כתובת האתר הזמני היא: http://ramzor.technion.ac.il

 הסדנא ב-2013  התמקדה בהכנה לכתיבת מערכי שיעור לפי תכנית הלימודים לבחינות הבגרות במתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל,. הסדנא התאפשרה הודות למימון חלקי של קרן אביטל. המשתתפים התנסו בפלטפורמה השיתופית החדשה מבית אומניסול.

4)      באוגוסט 2014 השקנו את פרויקט "רמזור לצפון" בסיוע מענק מקרן טראמפ. 20 חטיבות עליונות במחוז הצפון נכנסו ל"מסע" של שלוש שנים שבמסגרתו בכל בית-ספר מלווה חונך בעל נסיון בהוראת מתמטיקה בהיקף 5 יח"ל, מורה אחד או שניים אשר מתחילים את דרכם בהוראת המתמטיקה ברמה זאת. תוכנת "רמזור" מבית אומניסול היא "שולחן העבודה" של המורים המשתתפים בפרויקט.

5)       במהלך שנת הלימודים תשע"ה (2014/15) השתתפו בפרויקט 44 חונכים ומתמחים מ-19 בתי ספר. המתמחים לימדו בשנה"ל תשע"ה בכיתות י' 5 יח"ל, בתשע"ו הם ממשיכים עם התלמידים בכיתה י"א ובשנה הבאה ימשיכו איתם לכיתה י"ב עד שיביאו אותם לבחינת הבגרות. כל המשתלמים קיבלו את פרישת תוכנית הלימודים המחייבת והרשאה לתוכנת "רמזור". באמצעות התוכנה והודות להנחייה מתמדת הם מכינים תוכניות הוראה ומערכי שיעור במתמטיקה תוך שיתוף פעולה בינם לבין עצמם. המערכים עוברים בקרת תוכן ולשון בלבד. הם עומדים לרשות המשתלמים לשימוש, לשינוי ולהתאמה לצרכיהם הספציפיים בכיתותיהם. המאגר כולל נכון להיום מעל 600 מערכי שיעור במתמטיקה. מאגר פריטי הערכת הישגים החל להיבנות בספטמבר 2015.

 דוחות רשמיים של משרד החינוך מצביעים על כך שבשש השנים האחרונות חלה ירידה של כ-30% במספר התלמידים הנבחנים בבחינת הבגרות במתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, וכיום רק כ-10% מהתלמידים נבחנים בבחינה זו. ברמה הלאומית, הדאגה היא להשלכות שיש לכך על מעמדה של מדינת ישראל כמעצמה טכנולוגית ומדעית, כמו גם לחשש מפני פגיעה אפשרית בחוסנה הכלכלי.  

בבדיקה שנערכה במחוז הצפון נמצא כי אחד הגורמים המרכזיים למיעוט התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל הוא מחסור במורים המוכנים לקחת על עצמם את המשימה. כפועל יוצא מכך, בבתי-ספר רבים לא נפתחות מספיק כיתות המיועדות לתלמידים המסוגלים ומעוניינים ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה, או לחילופין, מורים מלמדים בכיתות בהן מספר רב של תלמידים, ובכך נפגעת יכולתם לספק מענה אישי לכל תלמיד.

בעקבות ההשקעה בפרויקט "רמזור" (ר' לעיל) ובעקבות יוזמתה של מנהלת מחוז הצפון של משרד החינוך, בשיתוף פעולה עם מוסד נאמן התקבל באוגוסט 2014 מענק מקרן טראמפ להשקת פרויקט "רמזור לצפון" ב-19 בתי ספר של מחוז הצפון.

הפרויקט הוא תלת שנתי ובמהלכו תיבדק מחקרית האפשרות לשלב את תוכנת "רמזור" בתהליכי חונכות אישית של מורים למתמטיקה אשר טרם התנסו בהוראת מתמטיקה ברמת 5 יח"ל, אך יש להם הכישורים לכך. המלצות למשרד החינוך הנוגעות למדיניות חינוכית ולהשקעה בהתפתחות מקצועית של מורים ייגזרו מהתהליכים שייבחנו במסגרת הפרויקט.  

פרויקט "רמזור לצפון" מציב בפני המורים המתמחים והמורים החונכים אותם, שהם עמיתיהם אך בעלי נסיון מוכח בהוראת מתמטיקה ברמת 5 יח"ל, מספר אתגרים בו זמנית: עבור המתמחים מדובר בכך שלראשונה הם מתמודדים עם הוראת מתמטיקה ברמת 5 יח"ל, ועבור החונכים מדובר בהתנסות בהנחייה של עמיתים. עבור שתי הקבוצות קיימת התנסות ראשונה בהשתתפות בהשתלמות במתכונת של "כיתה מקוונת", ושימוש בתכנת "רמזור" לתכנון ולתיעוד עבודתם המקצועית. 

 

לקבלת פרטים נוספים על "רמזור לצפון" או על התבנית להגשת מערכי שיעור ושילובה במאגר מערכי השיעור המצטברים באמצעות תוכנת "רמזור"  לשרות הקהילייה נא לפנות בדוא"ל אל:   project.ramzor@gmail.com

פרסומים תחת הנושא

שנה פרוייקט עורכים
2016 דוח שנה א וב של "רמזור לצפון" פרופ' נצה מובשוביץ-הדר,פרופ' עטרה שריקי, ורדה זיגרסון,ד"ר רותי סגל
2015 דוח שנה א של "רמזור לצפון" פרופ' נצה מובשוביץ-הדר,פרופ' עטרה שריקי, ורדה זיגרסון,ד"ר רותי סגל
הורדות וקישורים
מסמכים מקושרים
הצטרף לרשימת דיוור לקבלת ידיעון רבעוני

זכויות שמורות © מוסד שמואל נאמן 2011. נבנה ע"י כתום בניית אתרים