חינוך

הפרוייקטים

"רמזור לצפון"

פרויקט "רמזור" הוא מיזם שמטרתו לאפשר לכלל ציבור המורים למתמטיקה ליהנות ממאגר המצטבר באופן שיתופי, של מערכי-שיעור במתמטיקה, תוכניות הוראה ופריטי הערכת הישגים לפי תכנית הלימודים המחייבת בבחינת: "עצור לקריאה ועיון, היכון להפעלה, צא לדרך בכיתתך".

היבטים ייחודיים בהתפתחות הטכניון

החל מראשית הקמתו, עמדו בפני הטכניון משימות לאומיות כבדות משקל ומאתגרות. במקביל נמשכו המאמצים הבלתי פוסקים להעלאת הסטנדרטים האקדמיים ולקידום המצוינות האקדמית. למרות היותו מוסד בעל משאבים מוגבלים, יחסית למוסדות יוקרתיים בעולם, הטכניון הצליח להגיע למעמד של אוניברסיטה מדעית-טכנולוגית ברמה עולמית, ובה בעת – למלא משימות לאומיות כבדות משקל ולהוות גורם בעל השפעה ללא תקדים על התפתחותה של ישראל.

הפוטנציאל למצוינות במתמטיקה ופיזיקה במערכת החינוך החרדית בישראל

מחקר מקיף במטרה לבחון את ההזדמנויות והחסמים בפתיחת מגמות מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות בחברה החרדית

הפורום להשכלה גבוהה

מוסד שמואל נאמן ביחד עם עמותת "בשער- קהילה אקדמית למען החברה בישראל" וקרן חינוך ארצות הברית-ישראל (קרן פולברייט) מקיימים במסגרת פורום ההשכלה הגבוהה מספר מפגשים בשנה. פורום ההשכלה הגבוהה הוקם בעקבות כנס בינלאומי שנערך בדצמבר 2004 במוסד נאמן בשיתוף בשער וקרן חינוך ארה"ב ישראל בנושא "Transition to mass Higher Education Systems". מטרת הפורום היא לקיים דיונים בסוגיות שונות של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ודיאלוג פתוח בין האוניברסיטאות, המכללות, מל"ג, ות"ת וגופים ממשלתיים וציבוריים אחרים.

חינוך כימי לאן

לפני למעלה מעשור קבוצות עבודה במוסד נאמן בחנו את עתיד תעשיות הכימיה בישראל. אחת מארבע קבוצות העבודה התמקדה בשאלה חינוך כימי לאן ובהובלתי חקרנו כימאים, מהנדסי כימיה, אנשי אקדמיה ומורים בדגש על מצב הכימיה בישראל ולאן צועד החינוך הכימי.

מחקר על הפוטנציאל למצוינות בלימודי מתמטיקה ופיזיקה במערכת החינוך החרדית

זהו מחקר- מְסַקֵּר (exploratory study), שהוזמן ע"י קרן טראמפ בישראל, על הפוטנציאל למצוינות בלימודי מתמטיקה ופיזיקה במערכת החינוך החרדי. מטרת המחקר הייתה לבחון את מצב הדברים בשטח ולהצביע על דרכים להגברת, הרחבת והשבחת לימודי המדעים (מתמטיקה ופיזיקה) בגילאי התיכון במגזר החרדי.

פורום החינוך למדע וטכנולוגיה

הפורום לחינוך למדע וטכנולוגיה החל את פעילותו בשנת 2013. מטרת הפורום היא ליצור שיתופי פעולה בין מגזרים שונים בחברה הישראלית במטרה לקדם את החינוך למדע וטכנולוגיה בשנות הלימוד גן-י"ב. מוסד נאמן החליט למקד פעילות בתחום זה לאור חשיבותו של החינוך למדע וטכנולוגיה לעתידה של מדינת ישראל והצורך בהגדלת מספר תלמידי התיכון הבוחרים להתמחות בתחומים אלה.

פרוייקטים שהסתיימו

אמון במוסדות וגאווה בהישגיה של ישראל בעשור הראשון של שנות האלפיים

דו"ח זה מביא את תוצאותיהם של שלושה סקרי דעת קהל שנערכו בשנים 2003, 2006, ו- 2009 על בסיס מדגמים מייצגים של האוכלוסייה הבוגרת (18+) בישראל.

גישה חדשה לחינוך מתמטי בהקשר רב-תרבותי

פרויקט "גישה חדשה לחינוך מתמטי בהקשר רב תרבותי, כשמו הוא נועד להוביל התנסות חדשה בחינוך למתמטיקה. במסגרת הפרויקט מתבצעות עבודות הכנה לקורס "הוראת גיאומטריה בהקשר תרבותי" שמתקיים בסמסטר ב' 2008-2009 בטכניון. הרעיון הוא למפתח חומרי לימוד שישמשו פרחי הוראה להתנסות בהוראת גיאומטריה בהקשר תרבותי בבתי ספר על יסודיים במסגרת המקצועות גיאומטריה ועיצוב.

גישה חדשנית ללימודי מתמטיקה כבסיס למדעים ולהנדסה

פרויקט זה נועד לחקור ,לפתח ולהעריך תהליכי למידת מתמטיקה בהקשר יישומי ,מציאותי ובהתייחס לסגנונות למידה שונים .ההתקדמות בשנה הראשונה של הפרויקט הייתה בשני כיוונים הקשורים למחקרי תזה בהנחיית מובילי הפרויקט

הוראת גיאומטריה בהקשר תרבותי וחברתי

תכנית זו מיועדת לסטודנטים להוראה, פרחי הוראה.
בפרויקט זה נלמדים אספקטים חדשים בהוראת הגיאומטריה, אשר מערבים תרבויות שונות, תוך הכרת התרבות כחלק מהתפתחות בתרבויות שונות, מהן הסטוריות : יוונית, פרעונית, ערבית מהמאה ה-11, גוטית, ימי הביניים. ומהן דתיות : יהדות, נצרות, איסלם ואורנמנטים.

הכנת ילדים לנתוח

מטרת התכנית להתערבות מניעתית עבור ילדים המועמדים לנתוח, אשר בתוספת שינויי מדיניות במחלקות כירורגיה ילדים, חדר נתוח וחדר התעוררות, להגביר את השליטה של הילדים במישור הרגשי, השכלי וההתנהגותי, כדי לסייע להם להשלים את המשימות הפסיכולוגיות ההתפתחותיות ולקדם את בריאות הנפש שלהם.

הערכה הוליסטית של תקשורת מדע על-פי עמדות בעלי עניין שונים

בשנים האחרונות, עולה דרישה ממדענים להנגשת המדע לציבור הרחב, הן לצורך קיום וקידום של חברה תומכת ומקדמת ידע, והן לצורך קבלת תמיכה ולגיטימציה מהציבור לעיסוק במדע.
תקשורת מדע מתייחסת ליכולת להשתמש בשפה מובנת לקהל הרחב, לצורך דיון מדעי עם ציבור שאינו שייך לקהילה המדעית.

התפתחות אוניברסיטאות המחקר בישראל

אוניברסיטאות המחקר בישראל התפתחו בעקבות ההתפתחויות בעולם. מעבר לכך הן מילאו תפקיד מרכזי בהתפתחותה הכלכלית, החברתית והתרבותית של ישראל. בעבודה מתוארים אירועים עיקריים ותהליכים שהתרחשו במשך עשרות שנים, במהלכן תרומתן הלאומי המשמעותית של אוניברסיטאות המחקר.

חינוך אדריכלי בישראל כאמצעי לקידום תכנון בר קיימא

מחקר ראשוני מראה שקיימות ואיכות סביבה אינם מהווים נושאים מרכזיים/מובילים בסטודיו האדריכלי בבתי הספר לארכיטקטורה בישראל, וזאת למרות ההסכמה הכללית בין מורי הסטודיו על חשיבותם. ידע תיאורטי ויישומי בנושאי קיימות ואיכות סביבה בהקשר אדריכלי קיים באקדמיה ובפרקטיקה. שילוב כנ"ל חיוני ברמה מכוננת של פרופיל האדריכל/ית. במסגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ובשיתוף מוסד שמואל נאמן מתקיימות סדנאות בנושא זה. נושאי הסדנאות נגזרים בהתאמה למסגרות הלימודיות של הסטודיו האדריכלי בשנים השונות.

מתמטיקה לכל

העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל ,בשיתוף עם המחלקה להוראת המדעים בטכניון, נתמכה בשנת 2004 על ידי מוסד נאמן .
העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכל הוקמה בשנת .2002 מרבית העבודה בה נעשית בהתנדבות .משימתה הראשונה הייתה תרגומם של ספרי סינגפור לעברית .אלה הם הספרים שאיתם זכתה סינגפור במקום הראשון בעולם באופן עקבי במשך כ 18 -שנים .עקרונותיהם תואמים את עקרונות חברי העמותה .

מתמטיקה ללא הפסקה

תכניות הלימודים במתמטיקה במרבית המדינות בעולם וישראל בכללן, אינן משקפות את העשייה המתמדת ואת הידע החדש המצטבר חדשות לבקרים בתחום המתמטיקה. אצל חלק גדול מבוגרי מערכת החינוך נוצרת תפיסה שגויה שהמתמטיקה היא תחום סגור וקפוא, שבו כל התשובות ידועות ונותר בו מעט מאוד, אם בכלל, מקום לחידושים. בניסיון להתמודד עם הבעיה, פיתח צוות הפרויקט אוסף של הבזקי-חדשות-מתמטיות המתמקד בפריצת-דרך בתחום המתמטיקה.

סקר עמדות הציבור למדע, טכנולוגיה והשכלה גבוהה במשק הישראלי

בתחילת שנת 2006 התקבלו ממצאי סקר בנושא "מדע וטכנולוגיה בתודעה הישראלית", שערך פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת ת"א, בהזמנת מוסד שמואל נאמן. הסקר בחן היבטים שונים ביחסו של הציבור הישראלי כלפי מקומם של המדע והטכנולוגיה בחברה הישראלית. הסקר בחן מספר שאלות בהן: חשיבות קיום רמה מדעית וטכנולוגית בישראל, גאווה לאומית בתחומי מדע וטכנולוגיה בהשוואה לתחומים אחרים, סדר עדיפות מקצועי – תעסוקתי בנושאי מדע וטכנולוגיה בהשוואה למקצועות שונים במשק, רמת אמון במוסדות המעניקים ידע טכנולוגי מדעי ועוד.

תנאים לשגשוגה של מדינת ישראל

בסוף שנת 2004 הקים מוסד שמואל נאמן פרויקט לחשיבה ומחקר על בעיות היסוד העומדות בפני מדינת ישראל והעם היהודי. המוסד כינס לשם כך קבוצת חוקרים והוגים, מן השורה הראשונה בחברה הישראלית, המייצגים תחומי עניין שונים – פילוסופי, חברתי, משפטי, מדיני וטכנולוגי. כל אחד מהמשתתפים קיבל על עצמו משימה, לכתוב חיבור עצמאי בו מנותחת המציאות הנוכחית מתוך כוונה להציג המלצות לעתיד, תוך התרכזות בסיכויים ובסכנות העומדות בפני העם היהודי ומדינת ישראל. העבודות נכתבו בעיקרן באופן אינדיווידואלי והן משקפות את עמדותיו האישיות של כל מחבר. יחד עם זאת, נעשה מאמץ להקיף מגוון רחב של נושאים ולתאם בין המחברים לגבי תחומי היצירה.
הצטרף לרשימת דיוור לקבלת ידיעון רבעוני

זכויות שמורות © מוסד שמואל נאמן 2011. נבנה ע"י כתום בניית אתרים